Reflexions sobre el número 3


Segurament el 3 és el número que més es repeteix a la maçoneria. Trobem per primera vegada aquest número quan truquem a les portes de la institució i passem per 3 aplomacions, després trobem el 3, en el paper triangular on redactem el testament maçònic mentre romanem a la cambra de reflexió. Dins el Temple el 3 es una constant: els tres viatges iniciàtics, el tamboret de tres peus, les tres passes i els tres anys de l’aprenent, les tres columnes, les Tres Grans Llums i els tres dignataris de la lògia, els tres graus maçònics, la triple abraçada fraternal, l’exclamació escocesa, la consigna de Salut, Força i Unió o la de Llibertat, Igualtat i Fraternitat. Aquest són alguns dels exemples de la representació del Tres dins l’imaginari maçònic, però encara n’hi ha molt més. 

Podem pensar que desvetllar els misteris i el veritable significat del número tres és gairebé una feina impossible perquè estem parlant d’un símbol i com a tal és viu i canviant responent al coneixement intel·lectual i no racional que cada temps i col·lectiu, que l’interpreta d’acord al seu bagatge cultural. Però també sabem que des dels temps antics l’home ha cercat respostes a les tres grans preguntes de la vida: qui som? d’on venim? I on anem?, i el coneixement del número tres és el que més ens pot apropar a aquestes respostes

Com a iniciats podem resseguir la Història Sagrada i cercar paral·lelismes que ens ajudin a desvetllar tan gran misteri. D’aquesta manera podem copsar que les tríades cosmogòniques es repeteixen en les distintes cultures. 

Al cristianisme trobem la Sagrada Família i la Santíssima Trinitat que defineix els tres aspectes de Déu. A l’Hinduisme aquesta tríada es representada per la Trimurti integrada per Brama-Visnú-Shiva. A la cultura celta la trinitat es representada per Esus, Tutanis i Taranis, a la nòrdica proto-indoeuropea Odin, Thor y Freia. També podem citar la tríada capitolina Jupiter, Juno y Minera i com no les triades egípcies, la de Memfis integrada per Ptah, Sejmet y Nefertum i la osiríaca formada per Osiris, Isis i Horus.

Al budisme trobem les Tres Joies: Buda, Dharma y Sangha. Al taoisme trobem el Tao, el Yin y el Yang, al Séfer Ietzirá Les Tres Lletres Mares que representen els tres elements primordials de l’Univers (l’alé de Vida, el Foc i l’Aigua).

Pels alquimistes tres són els principis bàsics: el sofre com a principi vital, anònim i inconscient, el mercuri que representa l’ànima i la consciència, i la sal que simbolitza el cos i la matèria. 

Per a uns altres iniciats, el cavallers Templers, el 3 era també un número especial: tres eren les preguntes d’iniciació per a un aspirant, tres les peticions per obtenir el pa, l’aigua i la sal, y tres els vots, la pobresa, la castedat i la obediència.

Per comprendre el 3 hem de començar per l’1 que es representa per un punt i simbolitza l’Origen i el principi Únic del que deriven els principis universals. El dos és la primera parella, es representa per una línia recta i simbolitza la divisió de la Unitat. Es diu que neix del primer moviment d l’1 i consisteix en l’acte de coneixes a si mateix i que produeix la polarització, el subjecte actiu que coneix i el subjecte passiu conegut, és a dir, la dualitat, el Yin i el Yang dins el Tao.

A partir d’aquí podem comprendre el 3 doncs a partir del punt central de la línia recta del número 2 neix el triangle equilàter que representa el 3, la trinitat dels principis i la Unitat dels oposats que es manifesten amb les tres cares del temps (present, passat i futur), els tres colors primaris (blau, grog i vermell) o els tres regnes de la naturalesa (mineral, vegetal i animal), per citar-ne alguns. En aquest punt estem en disposició d’associar el número 3 al tercer element resultant de la dualitat Cel-Terra, es a dir a l’Home, en el qual convergeixen l’aspecte espiritual de l’1 i el material de del 2. Però hem de tenir cura en no confondre els significats del Tres i del Cinc, perquè el tres manifesta la naturalesa divina del home al macrocosmos, es a dir del Cel, i ho fa amb el símbol amb el Delta Sagrat, per la seva banda i el Cinc representa la naturalesa terrenal de l’home al microcosmos de la Terra i es representa amb el pentagrama.

L’Hermetisme del Tres Vegades Gran ens ensenya que l’1 és el Tot que està en Tot i al qual tots els essers hem de retornar. Els maçons trobem aquest missatge en el viatge iniciàtic doncs com a fills de Déu (número 3) viatgen al centre de la Mare Terra (ISIS-VITRIOL) (número dos) per poder ascendir al Cel (número 1) i posar fi d’aquesta manera al viatge de l’heroi.

A l’arbre de la Vida de la Càbala podem interpretar que la primera sefirah , Kether, es la realitat única, el misteri absolut, l’essència pura de la que emanen la resta d’esferes.

La segona esfera Hokhmah, la primera emanació, simbolitza la Saviesa Divina, per la qual la deïtat es coneix a si mateixa, y permet a tot ser reconèixer la Unitat al seu interior.

La tercera esfera, Binah, la Intel·ligència, es la Gran Mare generadora de tots els mons y sers, als que discrimina y forma només per tornar-los novament a l’U. Aquestes tres sefiroths són en realitat una sola. Kether és el coneixement, Hokhmah el subjecte que coneix (actiu) i Binab l’objecte conegut (passiu)

El Tao Te King ho diu d’una altra manera: El Tao crea l’U, l’U el Dos, el Dos crea el Tres, y el Tres ho crea tot.

Per cloure aquesta planxa només recordar que tres són els tocs que ens permeten entrar a l’espai sagrat del temple, en aquest sentit el 3 a part de ser un número sagrat com hem vist, també és un codi secret pels iniciats; i no només això perquè ens podríem endinsar en aspectes molt més subtils i màgics com la relació de les 33 vertebres de la columna vertebral i els 33 graus del R.·. E.·. A.·. A.·. o la del triangle imaginari que el postulant forma quan està entre columnes amb els símbols del Sol i la Lluna i el triangle del anomenat Tercer Ull que formen la glàndula pituïtària i els dos ulls. Però aquestes tríades com la de les Tres Piràmides d’Egipte, els Tres Reis Mags, el triangle Pitagòric i el triangle d’Isis o Sagrat d’Egipte, les tres lleis de la termodinàmica i les tres lleis de la dinàmica de Newton, l’edat de Crist o per què va ressuscitar al tercer dia, tot això i molts més enigmes sobre el número Tres ens enstimulen a continuar aprofundint en el seu simbolisme.